A Renault Trafic, Opel Vivaro és Nissan Primastar kisteherautók története szorosan összefügg az autóipari együttműködések, platformmegosztás és költségoptimalizálás elvével. Ezek az alapelvek különösen fontosak a haszonjárművek piacán, ahol a fejlesztési költségek megtérülése kulcsfontosságú. A három modell közötti kapcsolat az autógyártók közötti együttműködés eredménye, amely a 2000-es évek elején kezdődött, és mind a mai napig folytatódik.
A közös alapok kialakulása
A Renault és a Nissan közötti szoros partnerség az 1990-es évek végére nyúlik vissza, amikor a két vállalat stratégiai szövetségre lépett. Ezzel a Renault-Nissan Szövetség megteremtette a lehetőséget a technológiai, gyártási és logisztikai erőforrások megosztására. Ehhez később más autógyártók is csatlakoztak különböző projekteken keresztül, például az Opel (amely akkor még az amerikai General Motors tulajdonában volt).
A Renault Trafic második generációja 2001-ben jelent meg, és ennek a modellnek az alapját használták fel az Opel Vivaro és a Nissan Primastar gyártásához is. Az együttműködés lényege az volt, hogy a Renault biztosította a fejlesztési és gyártási platformot, míg az Opel és a Nissan saját márkájuknak megfelelően alakították ki az autók dizájnját és néhány technikai részletet.
Az esemény hátterében, mint oly gyakran egy üzlet életlében, a költségek álltak. Egy kisteherautó kifejlesztése és gyártása költséges folyamat. A haszonjárműveknél fontos a robusztus szerkezet. Az együttműködés révén a gyártók megosztották a fejlesztési és gyártási költségeket, miközben lehetővé tették a saját piaci igényeikhez igazított modellek kínálatát.
Különbségek a modellek között
Bár a Renault Trafic, Opel Vivaro és Nissan Primastar alapvetően ugyanaz a jármű, néhány fontos különbség megfigyelhető:
Dizájn és márkajelzés: Az egyes modellek orrkialakítása, hűtőrácsa és emblémája eltérő, hogy megfeleljen a márkák egyedi arculatának. Az Opel például jellegzetesebb hűtőrácsot kapott, míg a Nissan és a Renault dizájnja közelebb állt egymáshoz.
Felszereltség és opciók: A gyártók különböző felszereltségi csomagokat kínáltak. Az Opel Vivaro például több prémium opcióval jelent meg néhány piacon, míg a Nissan Primastar gyakran az ár-érték arányra helyezte a hangsúlyt.
Motorválaszték: Bár a motorok és a hajtásláncok alapvetően ugyanazok voltak, az egyes márkák különböző piacokon eltérő motorverziókat kínáltak.
A modellek fejlődése
Az első közös generáció sikerét követően az együttműködés tovább folytatódott. A második generáció (2014-től kezdődően) már szorosabban igazodott a Renault-Nissan Szövetség új szabványaihoz, miközben az Opel is részt vett a projektben. A második generációs Opel Vivaro a General Motors helyett a PSA-csoport (ma Stellantis) vette át az irányítást.
A PSA tulajdonában az Opel fokozatosan elkezdte leválasztani magát a Renault alkatrészek platformjairól, és a Vivaro későbbi generációi már a PSA által fejlesztett alapokra épültek. Ugyanakkor a Renault Trafic és a Nissan NV300 (a Primastar utódja) továbbra is közös fejlesztés maradt.
A Renault Trafic továbbra is sikeres modell, amely különböző márkanevek alatt érhető el. Az Opel Vivaro azonban a PSA/Stellantis irányítása alatt eltávolodott a Renault-tól, és saját platformot használ. A Nissan Primastar (és annak utódmodelljei) továbbra is a Renault Trafic alapjaira épülnek.