Milyen alkatrészek szorulnak elsőként cserére egy új kisteherautón?
Amikor vállalkozóként vagy céges felhasználóként új kisteherautót szerzünk, természetesen abban bízunk, hogy sokáig gond nélkül teljesíti majd feladatát. Mégis vannak bizonyos alkatrészek, amelyek már viszonylag rövid időn belül cserére szorulhatnak. Egyszerűen ez a használat ára.

Motorolaj és olajszűrő
Egy kisteherautó motorja nagyobb igénybevételnek van kitéve, mint egy átlagos személyautóé, hiszen gyakran nehéz rakományokkal, változó útviszonyokon közlekedik. Ezért különösen fontos a motorolaj és az olajszűrő rendszeres, időben történő cseréje. A gyártók általában azt ajánlják, hogy évente, vagy 10-15 ezer kilométerenként végezd el ezt a karbantartást. A motorolaj megfelelő állapota kulcsfontosságú: nemcsak kenést biztosít, hanem a motor belső alkatrészeit is védi a kopástól és túlmelegedéstől.
Légszűrő és Pollenszűrő
A kisteherautók motorja nagy mennyiségű levegőt szív be működés közben. A légszűrő feladata, hogy megvédje a motort a portól, piszoktól és egyéb szennyeződésektől, ami több száz óra alatt felgyülemlik a motorban. Talán nem megy egyből tönkre, de a hosszú távú élettartamát csökkenti, és az üzemanyag felhasználásnak sem kedvez. Azonban a légszűrő eltömődhet, különösen poros, koszos utakon, ezért érdemes évente legalább egyszer, vagy minden 20-30 ezer kilométernél ellenőrizni, illetve cserélni.
Sokan nem gondolják, de a pollenszűrő (más néven utastérszűrő) is fontos része a jármű karbantartásának. Ez az alkatrész szűri meg a járműbe bejutó levegőt, és megakadályozza, hogy por, pollenek, vagy egyéb káros anyagok kerüljenek az utastérbe. Évente vagy legfeljebb kétévente cseréld.
Ablaktörlő lapátok
Időjárás, UV sugárzás, hideg és meleg váltakozásának hatására hamar megöregedhetnek, repedezhetnek. Fagypont alatti hidegben, érdemes felhajtani a szélvédőtől, hogy tovább bírja ki. Mindenki maga állapítja meg hogy mennyi csíkozást, recsegést bír ki, de ha már kihagyja az üvegfelület egy részét, akkor tényleg ideje cserélni őket. Évente vagy másfél évente egyszer érdemes őket lecserélni.
Fékbetétek
A kisteherautók súlyuknál fogva különösen igénybe veszik a fékbetéteket, így azok hamarabb is kopnak, mint egy személyautónál. Az első fékbetétkészlet általában 30–50 ezer kilométer között már eléri azt a kopási szintet, amikor cserére van szükség. Érdemes odafigyelni erre az időpontra, hiszen ezzel megelőzhető a féktárcsák idő előtti károsodását is, ami már jóval drágább lehet.
Gumiabroncsok
Egy átlagos, munkára használt kisteherautó abroncsai 3-4 év vagy 40-50 ezer kilométer után általában elérik azt az állapotot, amikor cseréjük már erősen ajánlott. A nyári gumiknál a futófelület mélysége legalább 1,6mm, míg a téli gumiknál 4mm. Persze ezek a jogszabály által előírt minimum, a praktikus mélység jobb ha nagyobb. A keréknyomás hasonló a személyautókhoz, a 3,5–4,5 bar között változik, és egyeztetni érdemes a kocsi használati útmutatójával.
Fékfolyadék
Magába szívja a levegő páratartalmát, ezért legalább kétévente cserélendő. Ezzel garantálhatod, hogy vészhelyzetben is megfelelő lesz a fékezés ereje.
Összességében ezek az alkatrészek azok, amelyekkel már az első években vagy az első pár tízezer kilométer alatt foglalkoznod kell. Érdemes ezeket tudatosan kezelni, hiszen így hosszú távon sok pénzt és kellemetlenséget spórolhatsz meg vállalkozásod számára.
A következő cikkben folytatjuk, és megvizsgáljuk, hogy mi vár rád középtávon, azaz 3–7 év elteltével!